Datum konání: 21. listopad 2018

Město: Praha

Místo: budova společnosti Microsoft

Soutěž Exportní cena DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade zná své vítěze. Letošní finalisté, kteří zaměstnávají více než 7750 lidí na plný úvazek, dosáhli v roce 2017 obratu ve výši 21 miliard korun. Letošní ročník se soustředil v rámci kategorie Exportér teritoria na export do zemí Blízkého východu, do nichž vyváží své výrobky 42 finalistů.

Do 21. ročníku se přihlásilo celkem 145 firem, kritéria pro zařazení do soutěže splnilo 133 firem. Největší zájem o účast v soutěži byl zaznamenán od společností z Prahy, Jihomoravského a Středočeského kraje. Celkem 42 % exportérů se letos přihlásilo úplně poprvé.

„Do letošního ročníku se mohly přihlásit společnosti, které část své produkce vyvážejí a které patří českému vlastníkovi alespoň z 51 %. Při výběru finalistů byl hodnocen růst exportu a jeho podíl na obratu. Přihlášené společnosti soutěží ve dvou kategoriích. První kategorií je „Malá společnost“, která má maximálně 50 zaměstnanců a její roční obrat nepřesáhl 300 milionu Kč. Druhou kategorií je „Středně velká společnost“ s počtem zaměstnanců do 250 a s ročním obratem do 1,5 miliardy Kč. Vybrané společnosti musí mít sídlo na území České republiky a působit na trhu minimálně tři roky. Třetina letošních finalistů soutěže vyvážela do 1 až 5 zemí, necelá pětina do 6 až 10 států. Téměř polovina z celkového počtu finalistů tedy orientovala svůj vývoz do 11 a více zemí. Nejvyšší počet vývozních destinací v případě jedné společnosti byl 96, což znamená, že tato společnost vyvážela do téměř poloviny všech zemí světa. Není asi překvapivé, že mezi vývozními teritorii se nejčastěji vyskytovalo Německo,“ sdělil Pavel Finger, místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.

„Letošním ročníkem jsme vstoupili již do třetí dekády pořádání soutěže a jako zakladatelé máme v DHL velkou radost, že spolu s tím, jak se mění česká ekonomika a export, mění se i samotná soutěž a její finalisté. S téměř polovinou z nich jsme se letos setkali vůbec poprvé, což vnímáme jako důkaz, že je o soutěž zájem v čím dál širším okruhu českých exportních firem. Tento ročník nám také potvrdil aktuální trend obchodování, a to stále posilující význam nakupování online. Počet zákazníků, kteří nakupují v e-shopech, rok od roku roste a zároveň s tím roste i počet samotných e-shopů, jejichž majitelé chtějí využít velký potenciál lokálního i mezinárodního trhu e-commerce. Nejenže jsme tomuto tématu věnovali říjnové klubové setkání exportérů, ale rozmach e-commerce jsme zaznamenali i mezi finalisty letošního ročníku. Je to tak pro nás jasný impuls popřemýšlet o vytvoření zvláštní kategorie právě pro ty exportéry, kteří se primárně zaměřují na online prodej a oslovují zákazníky z celého světa skrze vlastní e-shopy. Již nyní se těším, co nového nám přinese další ročník,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express pro region střední Evropy.

 

Více informací o výsledcích letošního ročníku naleznete na www.exportnicena.cz.