Datum konání: 11. červen 2015
Město: Praha
Místo: Design hotel Elephant Prague
Host: Petr Hendrych, majitel Pietro Filipi
Typ akce: klubové setkání
Jaké to je, když se splní podnikatelský sen? A jak připravit firmu na prodej? Petr Hendrych, majitel oděvní značky Pietro Filipi, se o své zkušenosti a příběh podělil na komorním klubovém setkání Štik českého byznysu a Helas New Encounters Club, které proběhlo v den zahájení 12. ročníku tohoto prestižního ekonomického žebříčku.
V elegantním prostoru Designhotelu Elephant Prague překvapila účastníky setkání nevídaná pokora, která provází úspěch majitele značky Pietro Filipi, Petra Hendrycha. Tématem byla nejen polemika o úspěchu, štěstí a naplnění, ale také tipy, jak připravit firmu na prodej – kromě zkušeností Petra Hendrycha zazněly i odborné tipy hostů ze společností zabývajícími se investicemi a poradenstvím. Jedním z těchto hostů byl Jan Hadrava, expert v oblasti transakcí ze společnosti PwC ČR, která je v tomto oboru špičkou.
„Novináři se nás ptají, jestli nás nemrzí, že se všechny naše projekty opírají pouze o ekonomické výsledky firem,“ uvedla téma setkání Helena Kohoutová, spoluporotkyně a pořadatelka Štik českého byznysu. „V žádném případě. Záleží nám na transparentnosti hodnocení a nad tím nejkorektnějším výběrem firem, projekty nejsou volbou královnou krásy či sympatie. Na druhou stranu nás ale kromě pragmatických ekonomických výsledků zajímají také lidské osobní příběhy. Věříme na sdílení, inspiraci, propojování a lidského ducha. Proto pořádáme klubová setkání, kam zveme zajímavé hosty, kteří lidského ducha dokázali do své činnosti otisknout.“
Všichni jdeme za svými cíli, které jsou často velmi nekompromisní. Jaké vnitřní motivy a cíle si musí člověk najít, aby se cítil dobře a byl šťastný? Právě toto setkání se pokusilo nahlédnout hlouběji pod pokličku a zjistit, jak se cítí manažeři ve svých firmách. „Stále se učím, takže nechci poučovat,“ uvedl své vystoupení Petr Hendrych. Podnikání většinou spojuje emoce a pragmatický finanční přístup. Petr Hendrych zpočátku emoce se svým podnikáním spojené neměl, prvotním impulsem bylo vydělat peníze. „Teprve pak jsem začal uvažovat, jak se k těm penězům chovat a s tím přišly impulsy pro další cestu,“ říká Petr Hendrych.
Rok 1991, kdy začínal, byl od současnosti velmi odlišný a pro podnikavé lidi s nápadem nabízel mnoho příležitostí. „Vzal jsem hadříky, mazal jsem do Kotvy a normálně jsem to prodal,“ vypráví Petr Hendrych. „Tehdy jsme prodali 1200 šatů ve dvou barvách – a celou dávku právě do Kotvy. Dneska vyrábíme 400 až 500 kusů a prodáváme je na čtyřech trzích.“ Značku Pietro Filipi dnes koupíte v České republice, na Slovensku, v Litvě a Lotyšsku. Počátky však byly úplně jiné. Aby Petr Hendrych nasytil hladový trh, pronajal garáž a dovážel oblečení z Kypru a Německa. Teprve později jej napadlo založit vlastní brand s vlastními návrháři. A jak vznikl italsky znějící název značky? „Narodil se mi syn, který jmenoval se Filip, já jsem byl Petr, jak by se to asi mohlo jmenovat… Po čtyřech skleničkách to bylo vymyšlené.“
Na otázku, jak je to dnes, Zenon Folwaczny, ředitel v daňovém oddělení poradenské společnosti Pwc ČR, která je hlavním partnerem Štik českého byznysu, odpověděl radou: „V dnešní době platí: dvakrát měř a jednou řež, přípravy jsou klíčové. Doba start-upu se prodlužuje. Klíčovým faktorem jsou rovněž lidé.“ Petr Hendrych se na počátku podnikání obklopoval nejprve lidmi ze svého okolí. Vytvořil tak kolektiv spolupracovníků, kteří měli stejnou vizi, a minul první milník na své cestě k úspěchu. Jak se však firma rozvíjí, je přirozené, že se pohledy začnou postupně křížit. Zažil někdy Petr Hendrych kvůli někomu nebo něčemu zklamání? „Neznám zklamání. Každá krize mě namotivuje k tomu, abych do toho šel znovu a udělal to lépe,“ odpovídá.
Dalším z hostů byl Ivan Jakúbek, vicepresident společnosti Enterprise Investors. Na otázku, jaké firmy jej baví kupovat, odpovídá: „Podnikatelé se odlišují od zbytku světa tím, že to prostě zkusí. Je tam v první řadě finanční motivace, v druhé emoce. V některých byznysech je to více o financích, v jiných více o emocích. Za úspěchem vždy stojí lidských duch a emoce. A vsadit si na podnikatelského ducha se vyplatí – ze 115 firem, do kterých jsme za dvacet let investovali, se to nepovedlo pouze jedenkrát.“
Zůstávají ve firmě po koupi původní majitelé? Podle Ivana Jakúbka je to jedna z jejich strategií, avšak investice je jako manželství – někdy si investor s původním majitelem sednou více a jindy méně. Společné zájmy však zůstávají a osobnost zakladatele pomáhá kultuře firmy. Petr Hendrych prodal většinový podíl v Pietro Filipi před devíti lety, avšak v roce 2013 se rozhodl koupit svůj někdejší podíl zpět. „Hledal jsem investora, protože se rozmohl developerský boom, všude vznikala obchodní centra a my jsme nechtěli být out,“ vypráví Petr Hendrych. „Chtěli jsme udržet krok s tím, jak přibývaly prodejní plochy. Přicházela konkurence a bylo jasné, že buď udržíme tempo rozvoje, nebo se ztratíme. Abychom udrželi krok, potřebovali jsme najít zdroje a vybudovat trh v České republice.“ Jeho soužití s investorem Genesis Capital bylo podle jeho slov kultivované a spolupráce byla dobrá. Proč tedy koupil svůj podíl zpět? „Nic jiného by nedávalo smysl. Měl jsem tu možnost a nebyly lepší nabídky. Byly tam racionální i emoční stránky,“ odpovídá Petr Hendrych.
Jak nejlépe připravit firmu na prodej radil Jan Hadrava, expert v oblasti transakcí, poradenské služby PwC ČR: „Klíčová je příprava. Stejně jako když předáváte firmu druhé generaci, neuděláte to ze dne na den. Prodeji je třeba se věnovat, mít rozmyšlené, proč firmu prodávám, jak bude fungovat dál po mém odchodu, když jsem dosud o všem rozhodoval, jakým způsobem je nastavené účetnictví a budget.“ Podle Jana Hadravy jsou investoři rádi, když ve firmě působící v oboru, se kterým mají méně zkušeností, zůstane původní majitel a pomáhá dál vést, využívá své kontakty a znalostní bázi. A jaké to je, když předáváte firmu další generaci? Petr Hendrych k tomu říká: „Začlenit následovníky do společnosti není vůbec jednoduchý proces a musíte být velmi připravení. Své děti sekýruju dvacet let a nedovedu si představit, že přiběhnou do Pietro Filipi a budu je sekýrovat dál. Co si přeji je, aby se osamostatnili a našli si místo v životě. Pokud nás pak něco začne spojovat v oblasti podnikání, pak o tom teprve budu přemýšlet.“
Petr Laštovka, partner EMUN PARTNERS, k tomu dodává: „Někdy to přijde samo a dítě o ničem jiném ani neuvažuje a funguje to. Měla by se však nechat velká volnost. Mám poučení díky naší spolupráci s rodinou Rothschildů – věděli jste, že mají něco společného Rothschildova žirafa a Rothschildova banka? Rodina Rothschildů má hezké pravidlo podporovat dítě v tom, co ho baví a v čem je dobré. Bankéři neváhali, když potomek místo bankovnictví jevil vlohy k biologii. Pokud potomka nutíte k práci ve vlastní firmě proti jeho osobnímu založení, nevede to k dobrým cílům. Lepší je ponechat dítěti volnost a to si najde dříve nebo později k firmě vztah, nebo se vydá jinou cestou. Proto se mi přístup Petra Hendrycha velmi líbí.“
„Hodnota společnosti je tým lidí a nastavené procesy,“ říká Petr Hendrych. „Když můžeme čerpat z potenciálu společnosti, pak jsme schopni ji předat. Avšak nemohu ji předat, když veškeré know-how leží na mně. Budujte hodnotu, která není ve vás, ale je v lidech a v procesech." S dnešními zkušenostmi by Petr Hendrych udělal znovu všechno stejně: „Cesta byla jediná a měl jsem štěstí na partnera, výběr lidí i management.“ Společnost je podle Petra Hendrycha zrcadlem podnikatele. V určité fázi je však dobré od svého zrcadla ustoupit a nechat tým vytvořit vlastní zrcadla. Petr Hendrych nechal dle svých slov své lidi nastavit vlastní hodnoty.
FOTOGRAFIE ZE SETKÁNÍ NALEZNETE ZDE.