Datum konání: 18. červen 2019 16:00
Město: Praha 1
Místo: Klášter minoritů sv. Jakuba, Malá Štupartská 6
Otevřít galeriiExportní cena DHL: Podceňovaná rizika exportu – víme jak na ně
Již 22 let podporuje Exportní cena DHL pod záštitou agentury CzechTrade malé a střední české exportéry. Do letošního ročníku se mohou firmy přihlásit na webové stránce www.exportnicena.cz do 18. října. Za tu dobu se kolem tohoto projektu vytvořila komunita odborníků, kteří odpovídají na otázky, které české vývozce zajímají. Pravidelná klubová setkání k tomu vytváří neocenitelný prostor.
„Česká republika je plná podnikatelů s vynikajícími výsledky, kteří podnikají transparentně a se svými produkty a službami si dělají dobré jméno nejen u nás, ale i ve světě. Jsem tak velmi ráda, že díky Exportní ceně se jim dostává zasloužené pozornosti a také ocenění jejich usilovné práce,“ říká pořadatelka projektu Helena Kohoutová.
Stejně jako v předešlých ročnících budou české firmy oceněny v kategoriích Malá společnost, která je určena pro firmy s maximálním počtem 50 zaměstnanců a s obratem do 300 milionů korun, a Středně velká společnost, tedy firma do 250 zaměstnanců a s obratem do 1,5 miliardy korun. V kategorii Exportér teritoria si v letošním roce převezme cenu firma, která úspěšně vyváží své produkty či služby do severní Evropy a Pobaltských států. Novinkou 22. ročníku je kategorie Exportér E-commerce. Hodnotí se podíl českých výrobků na realizovaném vývozu a přístup firmy k digitální transformaci (klientsky přívětivá a srozumitelná struktura prodejního portálu, platební možnosti, stupeň zabezpečení proti kybernetickým útokům, způsob distribuce zboží a celkový přístup k inovacím). „Svět globálního obchodování se mění a je to právě e-commerce, která zažívá aktuálně největší boom. Meziročně se jedná až o 25% růst a hodnota přeshraničních nákupů do roku 2020 by měla přesáhnout 1 bilion amerických dolarů, což je pro srovnání 3krát více než tomu bylo v roce 2015. Řada českých firem už na tento trend úspěšně zareagovala a zaměřila se na online prodej a oslovení zákazníků z celého světa skrze vlastní e-shopy. Jelikož jsme rozmach e-commerce zaznamenali i mezi finalisty loňského ročníku, rozhodli jsme se pro tyto exportéry vytvořit samostatnou kategorii Exportér E-commerce,“ říká Luděk Drnec, generální ředitel DHL Express pro Českou republiku. Tradičně pak také ceny předají zástupci agentury CzechTrade, a to ve vlastních kategoriích Exportní příběh roku a Nejúspěšnější klient agentury CzechTrade.
Zatím poslední klubové setkání se zaměřilo na rizika, která jsou s vývozem spojená. Jaroslav Tajbr, právník z advokátní kanceláře Squire Patton Boggs, prozradil, s kým a jak úspěšně obchodovat za hranicemi a zároveň upozornil na nebezpečí podceňování exportních rizik. To může mít pro řadu vývozců až fatální následky.
Ředitel odboru akvizic a pojištění dodavatelských úvěru Exportní garanční a pojišťovací společnosti Jan Dubec seznámil všechny přítomné s fungováním EGAPu, který je od roku 1992 jedním z pilířů státní podpory exportu. Ondřej Dvořák, Product Management & Innovations Director společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, pak odhalil důležitost poznání nejen klientů, ale také obchodních partnerů na zahraničních trzích. To je podle něj klíčový faktor pro jejich budoucí úspěch či neúspěch.
Již tradičně byla součástí setkání exportérů v prostorách Kláštera minoritů sv. Jakuba také diskuze. Tentokrát do křesel pro hosty usedli zástupci ryze českých firem. Za společnost TART, která je předním výrobcem a dodavatelem obalového materiálu, balících strojů i souvisejících služeb pro Českou republiku a země střední Evropy, jsme přivítali jejího obchodního ředitele Jana Halbicha a finančně-ekonomického ředitele Tomáše Hrona. Dalšími účastníky diskuze byli Josef Michal, spolumajitel společnosti AGADOS, která je v současné době jedním z největších evropských výrobců přívěsů v kategorii 01 a 02, tedy o hmotnosti přívěsů od 750 kg do 3 500 kg a přední výrobce v České republice. Místo v diskuzi přijal i Zdeněk Kohák, ředitel marketingu mezinárodní společnosti ALUKOV, která od roku 1995 vyvíjí, vyrábí a montuje zastřešení bazénů, vířivých van a zastřešení teras CORSO, svá zastoupení má v téměř 40 zemích světa.
Všichni pánové se kromě představení svých firem podělili i o své zkušenosti s exportem. A v některých případech i do zemí severní Evropy a Pobaltí. Společně jsme se věnovali zejména hlavnímu tématu celého setkání, tedy exportním rizikům. V tomto ohledu všichni upozornili na nutnost zaměření se na kontrolu nákladů na přepravu a také důkladné prověření dodavatelů i odběratelů.
Akce se uskutečnila v Klášteře minoritů sv. Jakuba, který najdete mezi Náměstím republiky a Týnským dvorem, na okraji historického centra Staré Prahy. Nepatří k notoricky známým památkám, kam zavítají návštěvníci při své první návštěvě Prahy, přesto je historickou perlou a architektonicky jedním z nejvýznamnějších míst našeho hlavního města. V současné době se zde pořádají společenská setkání, konference, koncerty s kapacitou od 10 do 300 osob.