Prodej firmy je jednou z vícero možných cest ve chvíli, kdy se majitel na pomyslném „kruhovém objezdu“ rozhoduje, jak se svou firmou naložit.
Myšlenka prodat firmu je zásadní životní moment každého podnikatele. Pokud se tento krok rozhodne realizovat, je často provázen dlouhým seriózním rozhodováním, silnými emocemi a nejistotou, ale naopak se může stát příležitostí k uzavření jedné více či méně úspěšné kapitoly a zahájení nové. K rozhodnutí najít pro firmu správného nástupce může vést majitele hned několik různých důvodů, které většinou spojuje potřeba podnikatele dosáhnout zásadní změny.
Zde jsou hlavní faktory, které hrají zásadní roli na cestě podnikatelského rozhodování:
1. Nerealizovatelná mezigenerační obměna
Mnoho rodinných firem stojí před výzvou, jak zajistit kontinuitu podnikání. Pokud však následnická generace nemá o vedení firmy zájem, prodej je jedním z logických řešení. Ze strany odchozí generace je nutné přijmout fakt, že mladší rodinní příslušníci mohou mít jiné zájmy a cíle a nechtějí v podnikání pokračovat. Tento důvod je jedním z nejčastějších, zejména v sektoru menších a středních podniků (SME).
2. Věk
Tento faktor je do značné míry spojený s předchozím. Podnikatelé, kteří dosáhli důchodového věku, často zvažují, zda i v pokročilém věku firmu dále udržovat při životě a rozvíjet, přenechat svou společnost někomu jinému (potomkům, manažerům) anebo firmu zlikvidovat.
V případě, že nástupce z rodiny nebo manažerů neexistuje nebo takový stav zodpovědnosti nechce přijmout, umožňuje majiteli firmy její prodej využít získané finanční prostředky pro zabezpečení pohodlného života v důchodu a v případě hodnotnějších firem také zachovat rodinné bohatství pro potomky. Současně jsou po uplynutí nějakého času zbaveni zodpovědnosti za budoucnost firmy, která postupně přejde do rukou nového vlastníka.
3. Změna životních priorit
Podnikatelé v určité fázi často procházejí syndromem vyhoření. Dojdou do bodu, kdy se chtějí zaměřit na rodinu, zdraví nebo více cestovat. Prodej firmy jim tedy poskytuje možnost cílit svůj čas tam, který si vytýčili jako osobní prioritu. Tento důvod je častý zejména u podnikatelů, kteří firmu dlouho budovali a v oboru působí desítky let, a tak hledají klidnější životní styl nebo nové výzvy.
V rámci zkušeností ve skupině Talers se překvapivě setkávají i s tím, že v průběhu prodejního procesu majitel našel novou motivaci, a nakonec své rozhodnutí prodat společnost přehodnotil. Je proto velmi důležité, aby samotnému rozhodnutí předcházela dlouhá a pečlivá úvaha, jaké důsledky mohou být s prodejem firmy spojeny a zda se na pomyslném kruhovém objezdu, kdy řeším, co s firmou udělám, vydám právě cestou vyhledání nástupce.
4. Firemní nebo osobní finanční potřeby
Mnohdy je prodej firmy nebo její části nezbytný k pokrytí finančních závazků nebo k realizaci jiných investic. Jedná se o náročné rozhodnutí, které je nutné pečlivě naplánovat, aby bylo dosaženo co nejefektivnějšího výnosu a stabilizace osobních nebo firemních financí.
Opět souvisí s další již uvedenou motivací – syndromem vyhoření. Aktuálně v Talers pracují na hledání vhodného investora pro IT společnost, ve které jeden z majitelů změnil své životní priority a svůj čas začal investovat do projektů odlišné sféry, kde pro rozjezd potřebuje dostatečný kapitál. Vzhledem k tomu, že firma, kterou spoluzakládal je úspěšná a má na českém oborovém trhu významné renomé, je prodej podílu cestou, jak se k potřebným prostředkům dostat.
5. Změny v konkurenčním prostředí
V době neustálých technologických inovací, zvyšující se konkurence a častých změn v právní úpravě týkající se různých podnikatelských oborů mohou být tyto zásadní posuny a změny dalším důvodem, proč majitelé k rozhodnutí firmu prodat dospějí.
Například majitel firmy působící v sektoru tradičního maloobchodu může zvolit prodej kvůli nárůstu e-commerce a ochabující konkurenceschopnosti. Dalším příkladem může být prodej kvůli riziku poklesu ziskovosti vlivem nových regulací nebo trendů a snaha z prodeje alespoň nějakou rozumnou částku získat.
V praxi však nemusí být jediným řešením této situace prodej firmy. Nedávno se společnost Talers setkala s majitelem firmy zaměřující se na výrobu kotlů. Vzhledem ke skutečnosti, že nastupující pravidla Green Dealu a všeobecně tendence k “zelenějšímu” způsobu života budou pro tento sektor pravděpodobně znamenat v příštích letech značné obtíže, rozhodl se jeho hlavní byznys posílit diverzifikací, tj. akvizicí jiné výroby z odlišného oboru, budování brandu a nových produktů. Vždy samozřejmě záleží na chuti a energii podnikatele zůstat v rozvířených vodách byznysu, každopádně mnohdy existuje vícero variant, jak potřebnou změnu vyřešit.
6. Ekonomická restrukturalizace skupiny
Majitelé skupiny firem (holdingů) často zvažují prodej jedné z firem jako způsob, jak zajistit ekonomickou restrukturalizaci svého portfolia a diverzifikovat rizika. Prodej jedné části jejich portfolia může uvolnit kapitál buď pro zajištění stability jeho zbývajících částí nebo pro realizaci nových akvizic/investic. Často se stává, že majitelé v průběhu času identifikují potřebu zbavit se některé divize své společnosti, například v situaci, kdy zjistí, že jsou schopni příslušnou část výroby nebo poskytování služeb levněji outsourcovat.
7. Atraktivní nabídka od investora
Někteří podnikatelé se rozhodnou firmu prodat i přesto, že o prodeji nikdy předtím neuvažovali, protože obdrží zajímavou nabídku od strategického nebo finančního investora. Tyto nabídky často přesahují odborníky odhadovanou tržní hodnotu firmy a představují ideální příležitost k výhodnému prodeji.
V poradenské skupině Talers se s týmem setkali s každým uvedeným důvodem, kvůli kterému se podnikatelé rozhodli firmu prodat. Ví, že každá firma má svůj jedinečný příběh a jejich služby v této oblasti jsou navrženy tak, aby pokryly všechny aspekty prodeje firmy a pomohly klientovi maximalizovat nejen výši kupní ceny, ale také zajistit jeho spokojenost s tzv. „měkkými“ parametry transakce (délka působení původních majitelů ve firmě po akvizici, splatnost kupní ceny, preferovaný typ investora atp.).
Pokud máte zájem, rádi s Vámi prodiskutují možnosti spolupráce. Rámcově pro klienty v této oblasti poskytují následující multioborové služby:
- Předprodejní příprava: Analýza prodávané společnosti v oblasti financí, daní a práva a odhadu rozpětí její tržní hodnoty.
- Zpracování prezentačních materiálů pro investory.
- Vyhledání potenciálních kupujících: Identifikace strategických a finančních investorů, kteří by mohli být ideálními partnery a realizace jejich aktivního oslovení.
- Vedení jednání: Zajištění vedení profesionální komunikace se zájemci a obhajobu Vašich zájmů a preferencí.
- Právní a daňová podpora: Spolupráce s týmem odborníků, kteří budou zodpovědní za hladký průběh transakce včetně zajištění příslušné právní dokumentace a podpoře při uzavření prodeje.
Prodej firmy je významný krok, který si zaslouží pečlivé zvážení a profesionální podporu. Ať už je Váš důvod k realizaci rozhodnutí prodat firmu jakýkoliv, v Talers jsou připraveni stát se Vaším partnerem na této cestě Vašeho podnikatelského příběhu.
Talers je butiková poradenská skupina specializující se na poradenství pro rodinné firmy, fúze a akvizice (M&A), mezigenerační obměny, služby family office a ekonomické poradenství. Tým tvoří zkušení advokáti, daňoví a účetní poradci a ekonomičtí analytici, kteří společně poskytují komplexní právní, daňové, účetní a strategické služby s vysokou přidanou hodnotou. S důrazem na dlouhodobé vztahy a udržitelnost majetku pomáhají rodinným firmám a podnikatelům efektivně řídit jejich podnikání a přechod mezi generacemi. Talers působí v Praze, Olomouci, ve Zlíně, Přerově a Kroměříži a díky své specializaci efektivně obsluhuje klienty z celé České republiky.
foto zdroj: talers
Další články

2025
Z MANAŽERA MAJITELEM SPOLEČNOSTI
Podnikatelský příběh majitele společnosti Doornite Pavla Šatného začal nečekaným...

2025
CRIF: V únoru bylo vyhlášeno 1 368 osobních bankrotů, oproti lednu jich bylo o 9 % více

2025
Program Inovační vouchery
Vážení přátelé Podnikatelské platformy Helas, rádi bychom vás prostřednictvím našeho...

2025
Program Technologie pro MAS
Vážení přátelé Podnikatelské platformy Helas, rádi bychom vás prostřednictvím našeho...

2025
Aby mohla duše létat
Multižánrová umělkyně, úspěšná podnikatelka a ředitelka platformy, která sdružuje ty...